نکته‌ای دربارۀ آزمون‌های آزمایشی – المپیاد ادبی
آزمون آمادگی مرحله ۲ دوره ۲۹
2016-04-24
پاسخنامۀ تشریحی آزمون مرحلۀ دوم دورۀ ۲۹
2016-05-08
نمایش همه

نکته‌ای دربارۀ آزمون‌های آزمایشی

همراهان عزیز وبگاه المپیاد ادبی،
تا امروز بسیاری از شما آزمون وبگاه المپیاد ادبی را دانلود کرده‌اید و برخی از شما خود را با  آزمون‌های مؤسسات و وبگاه‌های دیگر نیز آزموده‌اید. دراین‌باره لازم است نکته‌ای را درنظر داشته باشید:
طراحان وبگاه المپیاد ادبی از مدرسان باتجربه و باسابقۀ المپیاد ادبی هستند، منابع را بارها خوانده‌اند و در طراحی سؤال کوشیده‌اند تا حتی‌الامکان به شیوۀ  طراحان باشگاه نزدیک شوند. شباهت برخی سؤال‌های آزمون ما به آزمون اصلی المپیاد گواه این ادعاست. بااین‌حال، کمتر آزمونی است که کامل و از خطا به‌دور باشد. آزمون ما نیز از این خصلت بری نیست. همچنین، برخی از وبگاه‌ها از طراحانی کم‌تجربه یا بی‌تجربه استفاده می‌کنند که این نیز سطح آزمون را پایین می‌‌آورد و سبب خطاهای بیشتری می‌شود. ازاین‌رو، درصد و نتیجۀ شما در تمام آزمون‌های آزمایشی فقط محکی نسبی است و نمی‌تواند ملاک نتیجۀ شما در آزمون اصلی باشد؛ پس نگذارید که در روحیۀ شما تأثیر منفی بگذارد یا این که شما را مغرور کند.
موفق باشید.

48 دیدگاه ها

  1. علیرضا گفت:

    سلام. ممنون که به فکر ما هستید.

  2. مرتضی گفت:

    سلام
    من اخیراَ یک آزمون آزمایشی زده م، که به اسم آیریسک منتشر شده، ولی فقط یک نفر از طراحاش جزو هیأت علمی آیریسک بودن. بعضی از سوالاش خیلی برام شک برانگیز بود و اصلاً نمی تونستم به جواب قطعیشون برسم. یکی از سؤالها اینه (غلطهای تایپی تو خود آزمون بود):
    کدام یک صحیح نمی باشد؟
    الف) رهزن دهر نخفته ست مشو ایمن از او/ اگر امروز نبرده ست که فردا ببرد: که زاید است
    ب) بدان سان سوخت چون شمعم که بر من/ صراحی گریه و بربط فغان کرد: فعلی لازم در معنای متعدی به کار رفته است
    ج) هر سرو که در چمن برآید/ در خدمت قامتش نگون باد: نوعی ایهام در بیت وجود دارد
    د) دل شکستۀ حافظ به خاک خواهد برد/ چو لاله داغ هوایی که بر جگر دارد: نهاد مصراع اول محذوف است
    می شه کمکم کنید؟

    • Me.arj گفت:

      گزینه د : نهاد محذوف نیست ، نهاد داغ هوایی است .
      سایر گزینه ها
      الف : که زاید است
      ب :: فعل سوخت به معنی میسوزاند بکار رفته ، پس لازم در معنای متعدی
      ج : ایهام : برآید ( ۱.داخل شدن ۲.روئیدن (که البتع در گذشته به این معنی به کار نمی رفته ولی طراح نوعی ایهام گرفته )

      • امیرعباس مظفری اصل گفت:

        سلام بر همۀ دوستان گرامی دربارۀ ابهام موجود در سوال یاد شده باید بگویم که
        ۱) در گزینۀ «الف» حرف “که” زائد نیست و حرف تعلیل است. نحو بیت بدین صورت مرتب میشود: « رهزن دهر نخفته است اگر امروز نبرده است از او ایمن مشو؛ چرا که فردا می برد»
        ۲)توضیح درست است
        ۳) درصورت حاضر توضیح صحیح است؛ امّا صورت درست مصراع ” هر سرو که در چمن درآید” است که در این صورت ایهامی ندارد.
        ۴)نهاد محذوف نیست و نهاد مصراع اوّل دل شکستۀ حافظ است(داغ هوا مفعول بیت است نه نهاد)
        با توجّه به نکات یاد شده سوال دو پاسخ دارد(الف و د)

        • مرتضی گفت:

          یعنی امکانش هست که بازم اشتباه داشته باشه؟! من فکر می کردم که خودم غلط زده م و کلّی استرس گرفتم. می شه دربارۀ این سؤال هم توضیح بدید:
          کدام معنی از بیت زیر برداشت نمی شود؟
          حافظ که سر زلف بتان دستکشش بود/ بس طرفه حریفیست کش اکنون به سر افتاد
          الف) سر زلف زیبارویان که زمانی مطیع حافظ بود، اکنون به رقیبی شگرف تبدیل شده که مانند بند در گردن حافظ افتاده است
          ب) حافظ که سر زلف زیبارویان زیرِ دستش بود، حریف عجیب و نویی برای معشوق است
          ج) حافظ که زمانی زلف زیبارویان عصاکشش بود حریف نوی معشوق است که از پا درآمده است
          د) حافظ که زمانی سر زلف زیبارویان گرم کنندۀ دستش بود، حریف جدیدی بر سرش آمده است

          • انصاری گفت:

            گزینۀ الف: نهاد بیت «حافظ» است، و نحو جمله نهاد فرض کردن «سر زلف زیبارویان» را ناممکن می سازد
            گزینۀ ب: اگرچه برداشت غریب و نامطبوعی است (از مصراع دوم)، اما راهی به دهی دارد
            گزینۀ ج: اگرچه «به سر افتادن» (دربارۀ چارپایان، نه انسان) معنی سرنگون شدن (به کنایه از پا درآمدن) دارد، اما «به سر کسی افتادن» یا «کسی به سرش افتادن» (به ضمیر «ش» در مصراع دوم توجه کنید) چنین معنی ای ندارد، و از مصراع دوم این بیت برداشت نادرستی شده است
            گزینۀ د: «دستکش» اگرچه در تداول معاصرین به معنی «جامۀ دست» است، در شعر حافظ چنین معنی ای ندارد
            با توجه بدانچه گفته شد، این پرسش ۳ پاسخ دارد (گزینه های الف، ج و د)، و این غلط نتیجۀ گشاده دستی در ایهام تراشی از شعر حافظ است.

          • Soshiant گفت:

            کسی از خودش ایهام تراشی نکرده.
            کتاب ایهامات شعر حافظ، تمام وجه های اول تا سوم رو آورده.
            گاهی به جای این که دنبال اشتباه بقیه باشیم، باید به کار خودمون نگاه کنیم 🙂

        • Me.arj گفت:

          بله … اشتباه تایپی بود … داغ هوا مفعوله

        • Soshiant گفت:

          الف) شرح خطیب رهبر میگه زائده.
          ب) سوخت به جای سوزاند
          ج) نگون بودن قامت. باز هم ارجاع میدم به ایهامات حافظ. کسی از خودش ایهام تراشی نکرده 🙂

          • انصاری گفت:

            الف) شرح خطیب رهبر ایراد بسیار دارد و اهل فن دانند، وابسته به اجتهاد طراح است که این ایرادات را غربال کند
            ب) روشن است
            ج) «ایهامات دیوان حافظ» منبع کاملاً نامعتبری است، و باز هم بسته به اجتهاد طراح است که از چنین منبع نامعتبری بهره نبرد. اگرچه آنچه گفتید خالی از صحتی نیست، اما در اصل قضیه تغییری ایجاد نمی کند و آنچه جناب مظفری گفته اند (که گزینه های الف و د هر دو می توانند پاسخ این پرسش باشند) را رد نمی کند.
            پیشنهاد می دهم پیش از ارجاع به منبعی از اعتبار آن اطمینان کسب کنید. اینکه چیزی در کتابی آمده است (و کسی از خودش نیاورده است، که ای کاش آن کس توان از خودش آوردنِ معقول را هم داشته باشد و دستش صرفاً به عصای شرحها و حواشی نباشد) بنفسه معتبر نیست، اعتبار آن منبع بسیار مهم است. هر دو منبع مورد ارجاع جنابعالی نامعتبر هستند: شرح حافظ خطیب رهبر در تحلیلهای دستوری غالباً نامعتبر است، و «ایهامات شعر حافظ» جزئاً و کلاً از حیّز اعتبار ساقط است.

          • Soshiant گفت:

            برام جالبه که شما، با نمیدونم چند سال سابقه فعالیت ادبی، میاید و میگید فلان کتاب کلاً از اعتبار ساقطه!! یا شخصیت بزرگی مثل خطیب رهبر رو اینجوری توصیف میکنین.

            شما میتونین برای هر دو مورد به شرح شوق مراجعه کنید. نکنه اون هم نامعتبره؟

            در مورد این که میگین «توان از خودش آوردن معقول» باید بگم که سواد خودم رو بیشتر از نویسنده اون کتاب ها نمیدونم. اما سعی میکنم توضیحی بدم:

            الف) «که» که شما نام میبرید، از لحاظ دستوری سابقه زیادی نداره. حتی الان هم کتاب ها ازش به عنوان استفاده ای عامیانه نام میبرند. طبیعتاً حافظ از همچین چیزی استفاده نکرده. کرده؟

            ج) نگون بودن قامت:
            ۱- خدمت کردن و تعظیم کردن
            ۲-قطع شدن و دیگر در مقابل یار قدبلندی نکردن

          • امیرعباس مظفری اصل گفت:

            سلام و عرض ادب
            با توجّه به بحثهای پیش آمده لازم دانستم تا به عنوان کسی که پاسخ سوال را تشریح کرد نکاتی را به آقا/خانم سوشیانت عرض کنم
            نخست اینکه تعدّد کتب علمی و شهرت یک پژوهشگر به معنای معتبر بودن کارهای پژوهشی او نیست با تمام احترامی که به زحمات جناب دکتر خطیب رهبر قائلم باید-همانظور که آقا/خانم انصاری نیز متذکر شدند- بگویم که ایشان در شرح بیتها و نیز عبارات مغلق کتب منثور چون بیهقی و … توجّه زیادی به نکات نحوی نداشته و موارد کمی نیست که از شرح این نکات طفره رفته اند(برای آگاهی از درستی این سخن شرح حافظ و بیهقی ایشان را با دقّت بخوانید و یا اگر در فهم این گونه متون و ظرایف آن مشکل دارید به یکی از متضلّعین این رشته رجوع کرده و چند صباحی در کنار وی تلمّذ کنید باشد که سره را از ناسره تمیز دهید).
            دوم اینکه بنده- و قطعا بسیاری دیگر از پژوهشگران جوان- با سابقه مطالعه و پژوهش ۱۴ ساله م در دریافت این گونه نکات بسیار از دکتر خطیب رهبر و امثال ایشان تواناتر هستم؛ چون نگرشم در خواندن متون کلاسیک فارسی متفاوت و دقیق تر است و اگر شما خود را در این مسائل از دکتر خطیب رهبر فروتر می دانید بهتر است بیشتر مطالعه و کمتر نقد کنید چون نقدهای کنونی شما کوچکترین شباهتی به نقدهای علمی نداشته و بیشتر محصول هیجانات درونی است.
            سوم اینکه- با وجود پاسخ ممتع خانم/آقای انصاری در باب حرف تعلیل که- از شما درخواست می کنم برای “که” زائد چند مثال دیگر از متون کلاسیک فارسی بیاورید تا تلقّی شما را از معنای واژۀ “زائد” دریابیم.
            چهارم اینکه آزمون منتسب به گروه آموزشی آیریسک از بی کیفیّت ترین آزمونهاییست که تا کنون برای آمادگی المپیاد طرح شده است؛ آزمونی پر از غلط های فاحش علمی گویی که طرّاحان این آزمون سطحی ترین درک ممکن را از مقولات مهم و پایه ای ادبیات فارسی(چون وزن، نحو و…) نداشته اند!
            در آخر نیز شما را به تامّل در حدیث زیر دعوت می کنم
            قِلَّهُ المَنطِقِ حُکم عَظیمٌ ، فَعَلَیکُم بِالصَّمتِ فَانَّهُ دَعَهٌ حَسَنَهٌ وَ قِلَّهُ وِزرٍ وَ خِفَّهٌ مِنَ الذُّنوبِ

  3. فائزه گفت:

    سلام سوال شماره ۱۰رو میشه با شرح تطبیق بدید؟
    بنظرم گزینه صحیح گزینه ی دیگریست باتوجه به شرح!

    • انصاری گفت:

      سلام
      سؤال ۱۰ آزمون وبگاه المپیاد ادبی را می فرمایید؟ شما با کدام شرح مقابله کرده اید و بر اساس آن شرح پاسخ صحیح کدام است؟

      • فائزه گفت:

        بله
        شرح دکتراستعلامی

        بنظرم گزینه ی۱صحیح هست

        • وهم سبز گفت:

          با توجه به نسخه ی دکتر برزگر خالقی ( کناب شاخ نبات حافظ / زوار ) هم گزینه ی اول و هم دوم صحیح هستند. بسته به این که شما نهاد ” اگرچه صنعت ….. ” رو حافظ بگیرید یا واعظ. اگر حافظ باشه گزینه ی ۱ و اگر واعظ باشه گزینه ی ۲ درسته.

      • فائزه گفت:

        وهمینطور سوال۱۹

        که جواب صحیح گزینه ی۱هست

        • وهم سبز گفت:

          حق باشماست در این باره قبلا تاپیکی در پاتوق گفت و گوی این سایت تشکیل شده. می تونید به اون مراجعه کنید.
          به هر حال انسان جایزالخطاست. پیش میاد

  4. Soshiant گفت:

    سوال ۱۰ و ۵۲…

    • انصاری گفت:

      نخست آنکه بنده «شخصیت» مرحوم خطیب رهبر را توصیف نکردم، بلکه دربارۀ تحلیلهای دستوری ایشان سخن گفتم، و دلیل این مورد خاص را هم در پی خواهم آورد.
      دیگر آنکه سابقۀ فعالیت ادبی بنده ملاک سخنم نمی تواند بود، ماقال خود گویاست.
      سه دیگر آنکه شرح شوق بی گمان کتاب ارزشمندی است، اما همچنان غث و ثمین دارد (نک. «دربارۀ شرح شوق»، از محمدرضا ضیاء)، و درست برداشتن از آن و ـ بویژه ـ برداشتن درستهای آن، همچنان محتاج اجتهاد و تخصص است.
      اما دربارۀ توضیحات جنابعالی:
      الف)
      ۱- «که»ای که آقای مظفری گفته بودند (برای تعلیل)، سابقه ای هزارساله در زبان فارسی دارد، و می توان برای یافتن سوابق کهن آن به «تاریخ زبان فارسی» مراجعه کرد (جلد سوم، صفحۀ ۴۱۱ به بعد). الساعه کتاب «حروف اضافه و ربط» مرحوم خطیب رهبر (که بنده از درستهای ایشان بهرۀ بسیار می برم و نادرستهای ایشان را بر طاق می نهم) در دسترسم نیست، خود، به شرط رجوع، شواهد بسیاری از این کاربرد در آن کتاب خواهید یافت.
      ۲- دربارۀ عامیانه بودن این کاربرد، باید بفرمایید که کدام کتابها چنین گفته اند
      ۳- (به فرض پذیرش آنکه این کاربرد عامیانه است) دربارۀ آنکه حافظ هم کاربردهای عامیانه دارد می توان به جلد نخست همان «شرح شوق» مراجعه کرد
      ۴- (باز هم به فرض پذیرش آنکه این کاربرد عامیانه است) جای پرسش است که آیا «کاربرد عامیانه= کاربرد زائد»؟
      ج)
      ۱- بنده هم عرض کردم که گفتۀ شما خالی از صحت نیست، ولی همچنان در نتیجۀ بحثی که دربارۀ آن سؤال درگرفته بود (پرسش مرتضی و پاسخ مظفری) تأثیری ندارد
      ۲- سخن بر سر ایهام تراشی دربارۀ پرسش دیگری بود، و دلایل نادرستیِ چنان برداشتهایی از آن بیت (حافظ که سر زلف بتان…) را پیشتر عرض کردم و محتاج تکرار نیست

    • وهم سبز گفت:

      با شما موافقم.
      به نظرم بیت ” لحظه ای چند ….” نمی تونه نشانگر مرگ عقاب باشه. بلکه نشانگر اوج گرفتن اون و دور شدن از مردابه.

  5. حافظیه گفت:

    سلام.
    سایت فعال نیست…!
    بی صبرانه منتظر تحلیل آزمون و تعیین کف هستیم.

  6. مرغ آمین گفت:

    درود دوستان .آزمون چطور بود؟؟؟چند درصد زدین که لااقل کف رو خودمون حدس بزنیم …به نظرتون سوالای امسال سخت تر بود یا پارسال؟؟؟
    منتظرم که نظر بدین….

  7. می تراود مهتاب.... گفت:

    سلام دوستان
    من سطح سوالای پارسال رو نمیدونم ولی فک میکنم که امسال سخت بودن
    من حدودا ۶۰ درصد زدم

    • فائزه گفت:

      سلام،میشه بگید از کجا کلید سوالات رو دانلود کردین؟
      من هنوز پیدانکردم 🙁

  8. وهم سبز گفت:

    لطفا اول بگید خود سوالا رو از کجا اوردید. پاسخ نامه بدون سوال که به درد نمی خوره
    باشگاه دانش پژوهان که چیزی ننوشته

  9. می تراود مهتاب.... گفت:

    هنوز که جایی نگذاشتن ولی تقریبا نمیدونین چند تا نزده و غلط داربن؟؟؟

    • آیْم دِ ری‌ٖیِل سیکس گاد، بُوی گفت:

      آخه مگه میشه کسی بدونه چنتا غلط داره؟! اگه میدونس که کلا نمیزد دیگه خب!

  10. من گفت:

    سلام هنوز صورت سوالا دستتون نرسیده؟

  11. آیم د ریل سیکس گاد، بوی گفت:

    واقعاً الان بهترین زمان برای سکوت شما بود. قشنگ بذارین از استرس بمیریم!

  12. مرغ آمین گفت:

    درود.بالاخره کلید هم اومد ……چند درصد زدید؟؟؟

  13. می تراود مهتاب.... گفت:

    سلام
    من ۶۰ درصد زدم

  14. مرغ آمین گفت:

    من ۵۴%….به احتمال زیاد کف میاد پایین شاید کف ۶۰یا۶۵ باشه

  15. می تراود مهتاب.... گفت:

    احتمالا بالای ۶۵ درصده

  16. آیم د ریل سیکس گاد بوی گفت:

    من کلیدو چک کردم ولی از بعضی جوابام مطمئن نیستم پس نمیتونم درصد قطعی بگم.
    نتیجه م جایی بین ۷۰ تا ۷۳ درصده.
    بقیه هم خواهشا بگن که بدونیم شرایط چطوره!

  17. وهم سبز گفت:

    من ۶۷ درصد…

  18. وهم سبز گفت:

    به نظرتو سوال ۳۳ اشکالی نداره؟
    چرا موم نهاد جمله نمیشه؟

  19. وهم سبز گفت:

    لطفا هرکس موفق شد به مرحله ی بعدی راه پیدا کنه درصدش رو اعلام کنه که کف دستمون بیاد

  20. ابراهیم گفت:

    سلام
    آخرش نفهمیدم امسال سخت تر بود یا پارسال؟ نظر مسئولین سایت چیه؟

  21. می تراود مهتاب.... گفت:

    سلام هنوز جایی دیده نشده که مسئولان نظری بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *